LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONÓW SŁUPSKIEGO I LĘBORSKIEGO

Elektromobilność z podpisem

1

Prezydent Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka wzięła udział w Kongresie Nowej Mobilności 2019 w Lublinie. Podpisała na nim deklarację na rzecz rozwoju elektromobilności w mieście. Jakie to zapowiada zmiany?

9 i 10 września w Lublinie odbył się Kongres Nowej Mobilności 2019. Włodarze ponad 30 polskich miast, w tym prezydent Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka, spotkali się, aby wspólnie z ekspertami analizować i omawiać dostępne na rynku najbardziej skuteczne rozwiązania w zakresie zero- i niskoemisyjnego transportu.

Ten kongres jest wynikiem pewnej decyzji, którą podjął Sejm mijającej kadencji, mianowicie podjął on ustawę o elektromobilności i każdy samorząd musiał się do niej odnieść – mówi Krystyna Danilecka-Wojewódzka, prezydent Słupska. – Pierwszym elementem było zdiagnozowanie, czy samorząd spełnia kryteria, które pozwalają na to, że transport publiczny – a myślę tutaj nie tylko o autobusach czy innych środkach transportu publicznego, ale także o samochodach dostawczych w przedsiębiorstwach i spółkach. Na ile samorządy spełniają kryteria, że już muszą dokonywać zmian taboru albo jeszcze nie muszą.

Słupsk zdiagnozowany został jako samorząd, który na razie spełnia kryteria niezanieczyszczania środowiska powyżej normy.

To znaczy, że nasze autobusy, autobusy komunikacji miejskiej, są na tyle nowoczesne i spełniają te standardy, które sprawiają, że nie musimy nagle wymieniać ich na autobusy już elektryczne – mówi prezydent Słupska. – Przypomnę, że mamy nowoczesne autobusy produkcji głównie Scanii, zarówno na napęd gazowy, jak i oczywiście paliwa, i one właśnie spełniają te dosyć drastyczne normy.

Informacja ta cieszy, ponieważ gdyby miasto przekraczało normy zanieczyszczenia, wystąpiłaby konieczność wymiany wszystkich autobusów na elektryczne. A te, jak wszystko, co innowacyjne, wiążą się ze znacznymi kosztami.

Na konferencji włodarze podpisali deklarację na rzecz rozwoju elektromobilności.

To pokazanie, że my jako samorządowcy będziemy wspierali wszelkie działania innowacyjne, dotyczące rozwoju transportu publicznego i prywatnego, po to, żeby ten główny nurt zastosowań innowacji w transporcie w naszych miastach rzeczywiście był zgodny po pierwsze z ustawą i tendencjami światowymi, a te tendencje mówią o tym, ze jeżeli chcemy mieć planetę zrównoważoną, bezpieczną i przede wszystkim istniejącą, to musimy czynić wszelkie starania, aby uciekać przed smogiem – mówi prezydent Krystyna Danilecka-Wojewódzka. – Wiemy, że napęd elektryczny będzie tym właściwym.

Słupsk będzie musiał przedstawić strategię elektromobilności. Na ten cel przeznaczono 50 tysięcy złotych, i już wkrótce rozpocznie się procedowanie zlecenia usługi stworzenia takiego opracowania.

Wtedy będziemy wiedzieli, w jakim czasie będziemy musieli podejmować określone decyzje dotyczące zakupu taboru na napęd elektryczny i jakie pieniądze na ten cel przeznaczyć.

Jak mówi prezydent, działania w kierunku wspierania właścicieli pojazdów elektrycznych już są podejmowane. Prowadzone są rozmowy z jednym z koncernów energetycznych, który bezpłatnie dla miasta, na koszt własny, jest w stanie postawić punkty ładowania elektrycznego, np. na placu Zwycięstwa przy przejściu w stronę ZUS, przy akwaparku oraz na parkingu C.H. Jantar. Obecnie w Słupsku zarejestrowanych jest pięć samochodów napędzanych elektrycznie i dwa skutery z tym samym napędem. Omawiane przez prezydent stacje ładujące pojawią się w Słupsku już niedługo.

Mam bardzo precyzyjnie dopowiedziane to, jakie będą to miejsca, bo przecież musimy także spełnić kryteria oczekiwań naszego partnera, który chce postawić stacje ładowania na swój własny koszt, ale to my musimy wskazać miejsca i muszą one być zgodne ze wszelkimi przepisami, planami zagospodarowania przestrzennego. Jestem przekonana, że w październiku te stacje zostaną postawione – mówi prezydent Słupska. – Potrzebujemy teraz tylko dopięcia, na ile nasi partnerzy muszą mieć czasu, aby je zainstalować. Myślę o drugiej połowie października.

Tematem przewodnim była elektromobilność. W takim razie kiedy w Słupsku pojawi się pierwszy elektryczny autobus?

Scania jako producent pierwszych elektrycznych autobusów będzie szukała takich rozwiązań, aby były one dostępne cenowo. I sądzę, że realnie – może zabrzmi to mało optymistycznie – jest to perspektywa pięciu lat, aby pierwsze autobusy w Słupsku jeździły – mówi prezydent.

Wbrew pozorom Kongres Nowej Mobilności 2019 nie był tylko zebraniem, podczas którego omawiano działania miast w kierunku elektryfikacji. Jego celem była również edukacja na temat nowych technologii.

Jakość powietrza w Słupsku jest na dobrym poziomie i na razie nie ma potrzeby wymiany autobusów lub samochodów na elektryczne. Pozostaje tylko czekać na podniesienie standardów co do emisji i obserwować jak samorząd miasta Słupska poradzi sobie z tym faktem. (opr. jwb)

Dyskusja1 komentarz

Skomentuj