LOKALNY SERWIS INFORMACYJNY REGIONÓW SŁUPSKIEGO I LĘBORSKIEGO

Nierentowne trasy wracają

1

W słupskim powiecie działa już większość linii autobusowych, na które samorząd otrzymał dofinansowanie. Do października autobusy spółki powinny obsługiwać już wszystkie nierentowne trasy.

Powrót nierentownych linii to efekt złożenia przez powiat słupski wniosku o dofinansowanie z rządowego Funduszu Przewozów Autobusowych. Celem funduszu jest reaktywacja zawieszonych połączeń z małymi wsiami i tym samym umożliwienie ich mieszkańcom dojazdu do miast. W województwie pomorskim na rozdysponowanie pomiędzy samorządy przeznaczono blisko 16 mln. złotych. Szczęśliwie powiat słupski otrzymał dotację na wszystkie linie, o które wnioskował.

Skorzystaliśmy z dofinansowania do tzw. nierentownych linii komunikacyjnych – mówi Paweł Lisowski, starosta powiatu słupskiego. – Złożyliśmy wnioski na siedemnaście takich połączeń. Na dzień dzisiejszy, z tego, co wiem, piętnaście zostało już uruchomionych, natomiast dwie pozostałe ruszą od 1 października. Dofinansowanie, które zdobyliśmy, jest wśród powiatów województwa pomorskiego najwyższe – około 450 tysięcy złotych. Pieniądze te zostaną wydatkowane w czterech miesiącach: wrzesień, październik, listopad i grudzień, a więc do końca roku. Dzięki temu finansowaniu i zmodernizowaniu tych linii dziewięć miejscowości na terenie powiatu słupskiego, gdzie w ostatnim czasie nie docierał autobus, tam teraz on dotrze i mieszkańcy będą mogli się nim poruszać i docierać do ważnych z ich punktu widzenia miejsc.

Połączenia będą działać na pewno przez najbliższe cztery miesiące. Po tym czasie zarząd powiatu słupskiego zamierza ponownie ubiegać się o dofinansowanie z Funduszu Przewozów Autobusowych. Oprócz dotowanych obecnie 17 linii wniosek może objąć także nowo utworzone trasy. Ponadto, aby poprawić komunikację na terenie powiatu, starostwo zamierza powołać związek powiatowo-gminny.

To, co dzieje się dzisiaj, że pojawiły się dodatkowe pieniądze, o które możemy wnioskować, to jest jedynie pierwszy krok. Natomiast musimy jeszcze uporządkować organizacyjnie to, co dzieje się u nas na miejscu. Uważamy, że receptą na to, żeby ten transport był z jednej strony rentowny, a z drugiej najbardziej dopasowany do potrzeb naszych mieszkańców, jest współpraca z samorządami gminnymi. Podstawą dzisiaj transportu publicznego, zbiorowego jest przewóz dzieci i młodzieży do szkół. I na tej bazie powinno się wytyczać linie. Jeśli więc przy współpracy z samorządami gminnymi uda nam się taki związek powiatowo-gminny powołać, to będzie on mógł ten przewóz dzieci objąć, a w konsekwencji rozwinąć te linie, które będą prowadzone komercyjnie. Tylko dzięki współpracy z samorządami gminnymi będziemy mogli dostosować transport publiczny do potrzeb naszych mieszkańców – mówi starosta słupski Paweł Lisowski.

W PKS-ie rozważa się wymianę taboru na pojazdy mniejsze i bardziej ekonomiczne. To jednak zależy od środków, jakie spółce uda pozyskać się na ten cel, a z tym może być ciężko. Myśli się również o sprzedaży nieużytkowanych nieruchomości PKS-u, ale to tylko plany. Natomiast wiadomo, że nierentowne linie będzie obsługiwać dwóch regionalnych przewoźników – PKS i Nord Express. (opr. jwb)

Dyskusja1 komentarz

Skomentuj